tisdag 3 september 2013

Dag 1: Avfärd

Skrivet från: En ganska hård flygplatsstol. 

Klockan ringer 05:50. 
Jag vaknar med ett ryck, Lina dreglar vidare. Jag går igenom allt igen, för en 56:e gång. Vad har vi glömt? Inget, bestämmer jag mig för. 


Jävla kallt på morgonen, tycker vi när vi kastar oss på bussen som går in till Nyköping. Spännande att en resa till Asien börjar med lokalbuss. Vi, chauffören, och de andra passagerarna gäspar hej till varandra. Lite grummel i bussen när vi båda ska betala med kort. 

Med kaffe i systemet letar vi oss ombord på vår Swebus, som via Stockholm för oss till Arlanda. Den kedjerökande damen förklarar för sin medpassagerare att hon är "trött som en skrutt" när hon glider förbi. 

Ingen är särskilt sugen på Arlanda! Folk har liksom gått in i sitt småstressade "jag-har-inte-kontroll-över-situationen-läge". Killen bredvid oss grämer sig över att han glömt passet hemma. 


Kvinnan framför oss i check in-kön har med sig en enliterspåse fylld med krossad mango, och funderar på om hon får ha med den på flyget. Inte, tror vi. 

Inne vid gaten är folk minst lika förvirrade. Det pillas med boardingkort, folk springer till gater som inte öppnar förrän om 30 minuter och baguetter kostar 129 kr (då ingår en folköl!). 

Med böckerna i högsta hugg hoppas vi att planet är i tid. 

Joel


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar